Söndagskväll på marsjrutka 565


Kristis är uppstånden!!!! Idag är en segerns dag. Iallafall om man tillhör kristendomen. Här i Moskva har det firats. Det känns nästan som julafton, samma förväntan finns i luften. Jag har varit i kyrkan från klockan 10 tills strax efter 20. Först på en gudstjänst som heter duga, sedan fick jag glädjen att tjäna på kids Church. Det känns som hemma att vara där. Det kändes som att det var igår jag var där och var med och tjänade. Hela mitt hjärta blev fyllt av glädje. Senare tillbringades många timmar i caféet för att lära känna nya människor och bara bara med vänner.
Hur jag sen hittade rätt buss tillbaka till koroljev är en historia för sig... Jag bad Gud om hjälp till slut, jag var helt lost i området till slut. Så många tips om att hitta rätt väg och jag var nog i varje del av VDNX innan jag äntligen fick en rysk ängel i min väg... Så nu sitter jag här och hoppas hamna rätt till slut.

De sista dagarna har jag njutit av härligt väder och god gemenskap. I fredags var jag hemma eftersom mina bihålorna började krångla. Men här kan man få tag på bra medicin utan recept, så nu mår de bra igen. Tack och lov!!!! På fredagskvällen hade vi sjasjlik. Typ grillning ute i skogen. Det var verkligen underbart roligt och skoj och fastän det var både mörkt och kallt värmde elden och gemenskapen oss. En helt fantastiskt härlig långfredagskväll jag sent kommer att glömma.

Påskaftonen firades inte på traditionellt svenskt sätt, den tillbringades på VDNX, ett utställningsområde från Stalin/sovjettiden. Eftersom jag läste om detta i en av kurserna jag tog i höstas ville jag gärna se det in real life. Jag skulle kunna ha en lång utläggning om detta, men ni får söka lite info om detta helt själva. Det var iaf en väldigt vacker plats trots allt. Vädret var helt underbart och det gjorde det hela mer härligt. På kvällen var det gospelkonsert i kyrkan. Jag hade lite svårt att sitta still. Det var awesome! Verkligen proffsigt! Och ännu bättre, många ville ta emot Jesus den kvällen! Eftersom vi hade bakat cheesecake på förmiddag inbjöds mina gamla grannar på the och cheesecake på kvällen. Väldigt gott och lyxigt värre.

Imorgon kör jag en liten besökdag i kyrkan och på tretjakovskaja galleriet. Och självklart väntar ett besök på bibliaglobus, en jättebokhandel där allt kan inhandlas till bra priser. Kan jag köpa kurslitteratur till en fjärdedel av priset är det ju helt givet att jag hat plats i resväskan för sånt! ;)

Ja, nu är jag nog halvvägs...

Ha det gott!

Sofia

PS. Jag kom hem tillslut och det tog mig bara 30 minuter..., annat än trafikstockningen i torsdags, då tog det mer än 1,5 h. Ds.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0