Kreml i solsken

 

 
  
 
Idag dag skulle jag ha gått på tretjakovskaja galleriet, tyvärr var det stängt idag och jag och en god vän till mig fick tänka om... Det blev promenad i Moskva, ett mycket soligt sådant och promenaden gick i mål i Kreml. Det var mer än 20 år sedan jag var där sist, minnesbilden är mest de gulmålade husen, klockan som aldrig kom upp i klocktornet och kongresspalatset, där högsta Sovjet samlades under sovjettiden. 
 
Vi blev rejält genomsökta vid ingången. De kollade igenom min väska. Jag var tvungen att tänka först vad som fanns i den, det är ju trots allt en kvinnas handväska... Allt finns där. Men vi såg säkert väldigt trevliga ut så de kikade lite försiktigt... 
 
Väl inne i Kreml bredde lugnet ut sig. Det var nästan märkligt stilla där. Vi besökte 5 kyrkor. D har en helt enorm historia, från Ivan den förskräcklige till Romanovdynastin. Flera av dessa ligger begravda där. Ikonerna sträckte sig tiotalsmeter upp i skyn. Det är vackert. Vi var även i ett museum där vardagliga kläder och ting från hundratals år tillbaka visades. Fantastiskt vackert. På något sätt känns det roligare att titta på detta nu, när jag har läst så mycket om Rysslands historia. Jag förstår liksom hur det hänger ihop. Det får mig faktiskt att minans mina historielektioner i gymnasiet och hur viktigt min lärare tyckte det var att vi fick besöka platser med historia. Det gav oss en förståelse för dem vi är idag. 
 
Kreml bjöd oss även på fasaden av kongresspalatset. Jag var där i mars 1994 och såg på balett. Jav var i Moskva med vår ryskagrupp på gymnasiet och redan första kvällen togs vi ut på äventyr. Tyvärr var jag fruktansvärt trött och hade ingen ork att vara koncentrerad utan fick istället göra allt för att inte somna. Men jag minns att det var enorymt, enormt stort, större än det ser ut.
Efter en bit mat avslutades kvällen i en bokhandel där jag gjorde lite inköp.... Dock ganska lite om man jämför med vad det skulle kunna ha blivit. 
 
Nu sittee jag på Livets Ord i Moskva och väntar  att få åka hem med natalya. Imorgon skulle jag varit i skolan, men de har stängt ett par dagar för något möte eller något, så jag får säga hejdå till lärarna och kanske skicka en liten hälsning på Skype istället. Jag gillar de kidsen, kommer sakna dem. 
 
När jag kom hit för att vänta möttes jag av en vänlig vakt, som jag känner lite från förra året och av ett härligt gäng med städare, som dessutom talar goda ord till mig och gav mig bibelversar. Sådan vill jag också vara. Glad och uppmuntrande. Tummen upp för det!
 
Här kommer lite bilder från ett fantastiskt varmt och soligt Moskva. Låsträden är en tradition när man gifter sig. Man  låser fast ett lås på en bro och sen slänger nyckeln i floden. Ett bevis på att kärleken är obrytbar.
 
        
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0