Sputnik hem!

Efter att ha tryckt mig mot tågdörren och haft näsan i en annans bröstkorg och dessutom tryckt in min armbåge i samma persons mage gick jag av tåget efter halva vägen på resan in till Moskva idag. Jag väntade helt enkelt på nästa tåg, som inte var lika överfullt. Grejen är den att står det 20 personer på 10 kvadratmeter så utsöndras en del svett och en hel del odörer... Typ så känner man vitlöksdoften, rakvattnet och parfymen lite extra. När det första tåget åkte iväg insåg jag hur fullt det var; det stod 4 personer utanpå tåget där bak. Nu kallas det något, men jag kommer inte ihåg. En man såg ut att var riktigt avslappnad och solade sig. Farligt knäppt! Det tog mig 2 timmar att koma till skolan idag. Jag var så trött när jag skulle hem. Så på hemresan tog jag lyxvarianten, Sputnik, till en station inte så långt från mig. Den hade luftkonditionering och sköna stolar. Dock kostade det mer och jag fick vänta ganska länge på tåget i mitisji, men det var värt det! Nästa gång ska jag leta upp Sputnik till Bolsjevo, då är det bara en station kvar och jag kan tom gå hem sista biten om det skulle vara så. Men tro nu inte att här ska lyxas varje dag, nä, enbart när det är risk för näsor i bröstkorgar och odörer! Priset i vanliga fall är 66 rub och det kostar 90 för sputniken. (och jag har även tågkort och behöver inte betala 66 rubel) Så då blir det i praktiken ännu dyrare... Men vad gör det när det ändå är så billigt att åka kollektivt! "Sputniken" kostar egentligen inte mer än ca 20 kr och den andra ca. 13 kr. Jag tycker Västtrafik skulle inspireras av Moskva! Jag är säker på att fler skulle åka kollektivt då!
 
När jag anläde mitt hem insåg jag att regndroppar började komma. Det kom en liten skur som gav lite svalka och ikväll gick jag en promenad i grannskapet. det är verkligen en vacker plats jag bor på. Här är så grönt och blommande nu!
 
Ha nu en god kväll och njut av ert väder! Vad det än är!
 
Sofia
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0