Omständigt på bibliotek



Eftersom jag inte hade internet hemma idag tog jag mig till Leninbiblioteket. Det är en väldigt vacker plats att sitta och plugga på. Dock ganska omständligt att ta sig in på. Mitt första besök förra veckan innebar att jag fick gå till en annan ingång, träffa en dam och fylla i en blankett, sedan ta en nummerlapp och bli insläppt i ett bås. Där fylldes alla uppgifter i, pass uppvisades och foto togs. Sedan fick jag gå vidare till kassabåset, betala 100 rubel och få mitt kort. Först därefter kunde jag gå in i huvudbiblioteket. Och det var inte helt enkelt det heller! Det är 3 stora dörrar att öppna innan man kommer in till den första grinden. Där får du visa ditt kort. Sedan ska alla saker lämnas i garderoben, du får inte ta med dig böcker, ordlistor, tidningar eller så in i biblioteket. För att få ta med sig sin dator måste du öppna dataväskan och visa vad som finns i. Därefter får du en lapp där det står "Notebook" på. Sedan är du inne i biblioteket! Då kan du njuta av vackra salar, äkta bibliotekskänsla och läsesalar som andas studier. När du sen ska ut ur biblioteket är det en annan procedur. Då ska du fylla i lånekortsnummer (dock inte nollorna som är 2-6 siffrorna) och fylla i efternamn. Därefter visar du upp det, får en stämpel och lämnar lappen till vakten som står bredvid. Därefter kan du gå ut och hämta dina saker i garderoben för att sen ta dig till grinden, visa lånekortet och sen ta dig ut genom de 3 dörrarna. Det är bara att beundra att de lyckats ge arbete åt så många människor, bara genom att någon ska skaffa sig ett lånekort och använda det! Och idag var det en kvinnlig vakt som tog emot lappen om notebooken, hon hade kjol och högklackat. Synd att inget inträffade, för det hade varit spännande att se henne utöva sitt yrke i pennkjol och högklackat…

Kvällen tillbringade jag faktiskt på Starbucks på Arbat. jag skulle skypea lite med vänner och familj. Av ren tacksamhet till Starbuck´s blev det två inköp av fika (både salladsfika och senare kakfika) Klockan blev ganska mycket när jag väl fick satt mig på tåget för att åka hem. Och nu, snart, när vattnet kommer tillbaka, ska jag göra mig i ordning för en god natts sömn!

Sov gott!

Sofia

Kommentarer
Postat av: Anna Turesdotter

Saknar dig mycket Sofia..

Svar: Fina du! Jag saknar dig med! Fast jag tror du skulle älska Moskva! Snart är jag i Sverige igen! OCh då kommer jag vara saknad här... ;) Kram till dig Anna! Massor av kramar!
Fia

2013-05-27 @ 23:53:20
URL: http://turesdotter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0