I morgon firar vi segerdagen!

Ja, så var det återigen helg här i Ryssland. I morgon är det en större dag än vanligt, det är den stora segerdagen i det stora fosterländska kriget. Eller i andra världskriget som vi kallar det. Det är en stor dag här, med parad på Röda torget, rosetter på kavajslagen, affischer, flaggor och fyrverkerier. Jag tror att jag har lite svårt att förstå hur stort det är. I Sverige brukar vi tala om det lite grann, att vi aldrig får glömma vad som hände de där åren på 1940-talet. Här lever det fortfarande människor som deltog i kriget och försvaret av Leningrad. Försvaret av Leningrad är en intressant historia. De bör hedras, de bör kallas hjältar. De stred för sitt land och även för Europa. Och fastän det finns mycket att diskutera om vad som hände efter kriget i Europa, så räddades stora delar av detta landet av heoriska soldater. Man får se båda sidor av det. I kyrkan var det stort firande idag. Jag jobbade i skolan idag, men såg lite bilder på nätet. Många veteraner var där med sina uniformer och medaljer. I morgon firar jag segerdagen med sjasjlik och kanske lite fyrverkeri på kvällen. Jag hade gärna tagit mig till Röda torget, men det är bara för inbjudna. Inte för nyfikna svenskar som jag. Nåja, jag får väl se en snutt på tv eller så.

Jag kom på en sak jag måste berätta... När vi grillade förra veckan såg jag en vild hundflock för första gången i mitt liv. Jag tänkte att någon av alla besökare hade väldigt många hundar, men så insåg jag att alla började kolla in sitt kött på grillarna och titta in hundarna och att andra hundägare tog undan sina egna hundar. Det var en schäferflock på 5 hundar. "mamma, pappa och 3 barn" De var inte rädda för människor, skällde inte utan letade bara efter mat och gick lugnt vidare i skogskanten. Det finns många vilda hundar här, men en flock har jag aldrig sett innan.

Jag kan lova er att sommaren har kommit hit nu. Idag var det nog 25 grader varmt och jag satt inknödd i ett tåg och lyckades ta en plats som var extra solig... När jag kom hem var det rakt in i duschen som gällde, sedan vidare till Globus för ett inköp av skor och lite senare på kvällen en lång härlig kvällspromenad med Lena och djupa samtal

Ha en god Kristi Himmelsfärd därhemma! Här har Jesus nyss uppstått, så det dröjer ett tag innan han far vidare härifrån!

Kram Sofia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0