Regn och proppar

Regn och Proppar

Idag är det regn här i stan. När jag åkte hemifrån regnade det inte, men när jag gick upp från tunnelbanan var det ett stadigt strilande. Jag insåg genast en sak jag saknade: Paraply! Jag hoppade mellan pölarna, höll mig långt från gatan och nära husen och klarade mig något så när bra. På hemvägen var det inte uppehåll, utan jag traskade i samma stadiga strilande regn till kyrkan, en promenad på 15 minuter. Under den promenaden insåg jag också att Göteborgsproblemet finns även i Moskva. Vad menar jag då? Jo, att vid regn, blir det värre trafikkaos än vanligt. Jag förstod att på en tiogradig skala låg kaoset idag på just 10. Det kan iallafall inte bli värre! Jag upplevde en stor glädje när kyrkan uppenbarade sig i min syn och efter en god tallrik mat och lite koll på nätet gick jag på gudstjänst. Ikväll predikade Pavel om drömmar. Och att Gud är personlig och ger oss drömmar. Efter en ganska lång, kändes det som, resa hem blev vi varse om att det även blivit en propp i vårt avlopp… Just den stanken är inte underbar direkt. Så här vädras för fullt just nu. Det som faktiskt är väldigt bra i det här fallet, är att vaktmästaren bor i ett litet hus på gården, så Lena gick ned till honom och bad om hjälp så här klockan 11 på kvällen. Och han kom!!! Så vi får hoppas han fixar det och vi får sova gott i en varm lägenhet!

Jag tänkte på drömmar idag på tåget. Att ha drömmar är viktigt! För några år sedan tog jag upp en av mina drömmar, att åka till Ryssland. Just nu lever jag den drömmen. Men jag vet inte riktigt vad jag drömmer om efter den. Jag vet egentligen inte alls vad som händer efter sommaren. Jag har sökt till universitetet för att göra klart mina ryska studier. Jag även sökt några kurser i organisation och ledarskap, globala studier, fredskunskap och något om Sovjet. Men vad drömmer jag mer om… När jag tänker på det, så är det nog så att min dröm är att kunna vara en människa, som är till välsignelse och uppmuntran för andra vart jag än befinner mig. Jag drömmer självklart om att åka Transibiriska järnvägen, jag drömmer att få åka till USA, jag drömmer om att få resa jorden runt, jag drömmer om att, paradoxalt nog, slå ner mina bopålar någonstans. Men mest drömmer jag om att kunna leva här och nu och inte tänka och grubbla så mycket över vad jag ska göra… :) För nu kom jag ihåg något bra, något jag levde med under hösten, det är Jer 29:11 "jag vet väl vilka tankar jag har för er, säger Herren, nämligen fridens tankar och inte ofärdens, för att ge er en framtid och ett hopp!"

Idag fyllde min fina mamma år! Tyvärr kunde jag inte ringa henne, men jag hoppas att hon har fått reda på att jag gratulerat henne på facebook och att hon har blivit lite extra firad av mina andra syskon, som finns nära. (min bror har ju gått och blivit stjärna i Kina, så han jobbar på att fly papparazzis för tillfället)

Ha en go fredag, jag hoppas på bra väder så att jag kan följa med några vänner till Röda torget imorgon.

Bless!

Sofia

Kommentarer
Postat av: Kristina Lundberg

Hej Sofia! Underbart med vaktmästare... Kunde han hjälpa er med avloppet i den sena timmen? Hur blev det med stanken? Idag har jag besökt sjukgymnasten. Hon hjälper mig med mitt onda ben, massage mm. Nu ska jag gå ut och kratta löv.
Hälsningar Kristina

Svar: Han hjälpte oss, stanken blev mindre, dock finns det med jämna mellanrum... Har du fått problem med ditt ben? Vad tråkigt! Hoppas det snart blir bättre!Kram Sofia
Fia

2013-04-26 @ 14:14:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0