En tisdag

Jag var eländigt trött i morse. Jag var nästan rädd att jag åkt på en förkylning. Jag insåg, till min förvåning, att pendeltågen har. Uppehåll mellan 10.45 och 12.50 på vardagar, det innebar att jag snabbt som ögat lagade lite lunch på morgonen och satte mig på sista tåget innan lunchuppehållet. Jag fick helt enkelt sitta i kyrkan och avsluta min uppgift inför imorgon kväll.

Jag lärde mig en del nya ryska ord idag på kids, jag skrev diktamen för Olga och lyckades skriva rätt på de flesta ord. Dock blev det en del riktigt roliga fel, som när jag trodde att en bokstav var en preposition och gjorde mellanrum och översättningen på svenska blev 'huvudvärk i skogarna' men rätt skulle vara "huvudbonader".

Ikväll har jag varit på Arbat, en stor gågata i centrala Moskva. Jag blev bjuden på Starbucks av en kompis, Oksana. Hon talar engelska och undervisar även i det. Sen promenerade vi lite och njöt av att våren trots allt verkar att vara på väg! (idag har det snöat 2 gånger)
Och så fick jag njuta av Moskvas vackra tunnelbana!

Nu sitter jag åter på tåget tillbaka hem, den här gången är det rätt tåg! Imorgon ska jag till skolan och tala på engelska och titta på Pippi också på engelska! (och kanske även leka lite Pippi)

Jag inser mer och mer, för varje dag, hur bra vi har det i Sverige. Vi har mycket att säga till om, men utnyttjar sällan vår rätt. Vi har någonstans att bo, oftast ett rum med en dörr att stänga om oss. Här kan du bo med hela släkten i en 3a, men är glad över att ha någonstans att bo. Var tacksamma över det ni har och dela det med andra som behöver!

En annan kul händelse idag:
Jag satt i caféet på ett litet möte, då kommer plötsligt en kvinna från pensionärsgänget och kramar mig och pussar mig på kinden. Jag förstod inte riktigt varför, men jag blev glad och kände mig uppmuntrad av hennes tacksamhet. Jag önskar verkligen att ni hade kunnat se dessa pensionärer som fyller caféet flera gånger i veckan. De är så fina och goa. Och de får mat, gemenskap och något ät eller drickbart med sig hem.

Snart kommer min hållplats! Jag måste lyssna ordentligt nu!

Ha det gott vänner!!!

När jag fattar hur bildfunktionen fungerar på bloggen lovar jag lite bilder!

In His Love

Sofia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0