En fredagskväll på tåget



Jag har varit i skolan idagmed. Och pratat engelska och ryska. Och spelat spökboll, men de kallade de något annat. Och intervjuat en lärare som varit lärare i 40 år, både i Sovjet och Ryssland. en har jag svettats, något enormt, det har varit över 20 grader idag. Jackan åkte fort ner i väskan och jag funderar allvarligt på att införskaffa mig några kjolar, längre tunikor (tunna) och förbereda mig för en varm sommar. För om jag tycker att det är JÄTTEvarmt idag, så kommer jag antagligen vara en våt fläck i juni (Om nu inte den svenska sommarkylan orkar ta sig hit)

Ikväll hade kyrkan en Armenienkväll. Så jag, som är nyfiken gjorde sällskap med närmare 700 armenier och lyssnade på bra sång och musik och en predikan av Aetur simdynan. NU var det hela på Armeniska, och det har jag inte riktigt knäckt koden till ännu, tack och lov hade de översättning till ryska! ;) Jag gillade iaf kvällen, även om jag kanske inte fick till alla poänger osv. Musiken var grymt bra och jag kan verkligen rekommendera er att lyssna på Jasmine Gibb om ni hittar henne på Youtube!

När jag kom till kyrkan ikväll pratade jag med en kvinna. Hon kom från Tadjikistan och berättade att hon hade sett mig på tåget igår. Det visade sig att vi bodde utmed samma linje på Elektrichjkan. Och så blev jag inbjuden till en Tadjikkväll framöver. Det kändes ganska gott att någon kände igen mig från tåget, det väldigt opersonliga tåget blev genast mer familjärt.

Jag har märkt att det är fler poliser i omlopp i tunnelbanan. De kör lite kontroller, kollar folk, iakttar och håller allmän ordning. Kanske beror det på händelserna i Boston i veckan. Folket här har ju trots allt varit med om en del terror genom åren. det kan ju iofs vara en tillfällighet och att jag känner igen dem nu. Men jag tycker att det verkar ha ökat i antal.

När det gäller tunnelbanan fick jag förmånen att åka med museumvagnen. Det är en vagn som är klädd i bilder av blommor och på insidan finns det kopior på olika tavlor från utställningar. Vilken häftig grej att göra! Ska se om jag kan få in en bild på det!

TA hand om varandra!

/Sofia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0