Bandy? Vad är det?

Bandy? Vad är det för något?

idag har jag varit hemma hos min goda vän Natalya och hennes fina mamma Nina. Vi åt en riktigt god middag tillsammans och jag njöt för fullt! Efter en stund började vi prata sport och jag berättade att jag gillar att titta på sport, speciellt hockey och bandy. De hade ingen aning om vad Bandy var. Vi fick översätta ordet, det blev "hockey med boll", men de trodde mig inte när jag berättade att Ryssland var ett av de bästa lagen i världen. Vi fick söka på bilder på Google för att de skulle se vad det var för något. De hade aldrig hört talas om detta. Kanske det berodde på att de bott i Uzbekistan fram till 90-talet… Dock gladde taxichauffören mitt hjärta, han kände till både IFK Göteborg, Frölunda och vad Bandy var för något. Han kände till och med till Gratjov, som spelar i Kungälv. Han var väldigt trevlig chauffören, han kunde inte många ord på engelska, men han försökte verkligen! Han frågade mig hur många år jag bott i Ryssland, eftersom jag talade så bra ryska. När jag svarade 1 månad, blev han förvånad. Jag vet om jag ska ta det som fjäsk, eller om det verkligen är så! Eftersom han nu var så vänlig fick han en inbjudan till kyrkan. (Pastorns uppmaning idag, bjud med någon nästa söndag, då är det påskdagsgudstjänst!)

Idag tänkte jag på att jag verkligen kommer att sakna Moskva när jag åker hem. I really love my church here! Gudstjänsten idag var fantastiskt bra, musiken, predikan, stämningen, allt var på topp! Och alla goa barn på Kids och i skolan, de är så fina. Och jag kommer att sakna att bli kallad "miss Sofia". Antagligen kommer jag att sakna tågresorna med alla försäljare och musikanter. Självklart kommer jag att sakna mina vänner.

En sak som inträffade idag… Olfia, en ledare på Kids, frågade om jag hade tid att träffa en tjej som kommit till Moskva för att gå på möte och sen träffa mig för att prata lite engelska. Jag kände mig så liten helt plötsligt. Kommit för att träffa mig?! Och prata med mig?! Hon var till och med lite nervös över vårt möte. (vilket jag också var) Hon talade jättebra engelska. Hon studerar till engelskalärare och informatiklärare. Jag försökte uppmuntra henne att lyssna på engelska predikningar, se engelska filmer (det mesta dubbas här) och att åka till ett engelskspråkigt land. Hon fick även mina kontakter på nätet och jag hoppas kunna vara till välsignelse för henne framöver.

Nu går jag in i Stilla veckan, på torsdag har vi Getsemandestund, sen blir det mycket påsk hela helgen! Här är det helg 1-3 Maj och sen nästa vecka firas Segerdagen den 8 Maj med parad på Röda torget. Då är det helg igen! Det är väldigt många lediga dagar i Maj här.

Ha det gott!

Sofia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0