"Den som vill vara störst bland er, ska vara den andres tjänare"

Sanna ord som bibeln ger oss. Gillar man den som försöker vara störst, bäst och vackrast hela tiden? Känner man sig glad i en sådan persons sällskap? Jag tror att vi bara ger och ger och inte får något tillbaka, för en sån peron vill bara ha bekräftelse hela tiden. MEn hur ska dessa ord ta sig i uttryck? Kanske genom våra handlingar? Jag själv märker ofta att jag tycker det är svårt att fråga med ord om jag kan göra något. JAg gillar hellre att göra det innan och få ett tack efteråt. När min familj hamnade i kris i början på 80-talet fick jag se dessa ords betydelse. Min syster insjuknade i diabetes, mamma låg med henne på sjukhus hela december. Vem skulle fixa kakor och mat till jul? Pappa var inte den mest skickliga kocken och vi var 5 barn som skulle ts hand om. Det fantasiska var att vid flera tillfällen kom undergörare till vår dörr med en kasse med kakor, sill, julgodis m.m och för vår familj var julen räddad. Min mamma och syster kom hem dagen före julafton och julen kunde firas som vanligt.

JAg tror att det är lika viktigt idag att vi hjälper varandra i alla situationer, det behöver inte vara kris för att man ska göra något gott för någon annan. Men i kriser kanske hjälpen är livsnödvändig för att orka. Och när vi hjälper andra blir även våra egna problem mindre, för vi mår bra av att hjälpa till.

Att tänka på någon annan först, det kallas för att vara störst!

En bra länk att läsa om hur man kan hjälpa någon som är i kris:

http://annasanatomi.blogspot.com/2010/04/hjalpa-till-del-3.html

Snart ska årets konfirmander konfirmeras.... jag ska vara där och nu måste jag sova...

Hugs!

Sofia

Kommentarer
Postat av: Tony B

Ett jättebra blogginlägg! Precis det här budskapet är vad människor i vår tid behöver höra. Vi behöver vända bort fokus från vår själviskhet och börja tänka på andra. I förlängningen mår vi själva bättre av det. Vi borde bli mycket bättre på att hjälpa varandra och även på att slösa med uppmuntran och beröm.

2010-05-09 @ 16:12:14
URL: http://gladatony1.wordpress.com/
Postat av: sofia

Tack för kommentaren, den gjorde mig glad.

2010-05-09 @ 20:45:11
Postat av: Tony B

Härligt! Då lyckades jag uppmuntra dig lite.

2010-05-12 @ 15:06:47
URL: http://gladatony1.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0