"Grå är hoppets färg"

Detta är en titel som finns på en bok som författaren Irina Ratusjinskaja har skrivit. Den handlar om hennes år som politisk fånge i Sovjet. Hur kan grå vara hoppets färg? Jag tänker att det handlar om att, trots allt det gråa, de gråa kläderna, den gråa omgivningen så fanns det ändå en stark gemenskap mellan fångarna och de skyddade och hjälpte varandra och, sist men inte minst, färgen visade att de levde. Den gråa färgen var så mycket vackrare än allt det onda de utsattes för.

Idag är en grå dag. På västkusten blir vintern väldigt grå (om inte snön dyker upp i stora mängder). Men trots allt är det ett bevis på att vi är på väg mot en ny vår, en ny tid av vackra färger, ny födelse och nya möten. Idag känns det såååå oerhört grått, inte bara ute, utan även i in hjärna. Jag MÅSTE plugga idag, fast hjärnan känns mosig, jag behöver även sammanställa lite saker som är viktiga. Hur gör man då? Hmmm, först en dusch, sen en liten promenad i det gråa, men hoppingivande, vädret. Sedan är det dags för lite rysk översättning och slutligen blir det lite jobb med sammanställning....

NU ska jag väl sätta igång!

Love
Sofia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0