En ljus tisdagskväll...

tillbringar jag framför datorn, är det ok?! JAg behöver nog ta mig en tur i stan och rensa huvudet lite grann...
Sista veckan har jag blivit allergisk eller förkyld, jag vet inte riktigt vad det är.... Men nässprej och loratadin är bra hjälp iallafall. Det är bara det att jag blir så himla trött!

IGår började jag 2 nya kurser i ryska. Jag har anslutit mig till de lingvistiska kursernas värld och även översättarnas intressanta nyanserade värld. 6 timmar i ryskans guldregn på måndagar gör mig lyrisk! Det är sååååå spännande! En helt ny värld av ord rasar liksom över mig!

Jag har funderat mer om när styrkan blir till svaghet.... Jag tror faktiskt det kan grunda sig i en slags kritisk bitterhet, där man försöker kompensera sina svagheter genom att vara en väldigt stark och stabil person. Sven Reichman menar att mycket prestation och kritik bottnar i bitterhet. Det blev en intressant vinkel för mig. Så har jag aldrig tänkt. Vem försöker man övertyga om sin egen förträfflighet och övermänskliga styrka? Sig själv oftast, man vill ha sig själv som exempel och inte någon annan. Vi talar ofta om att en person är speciell eller att den inte passar in och det förekommer inte minst i den kyrkliga världen. Man hanterar speciella personer genom att fjärma sig själv från dem och sätta dem i ett eget fack. De får stanna där, de är svaga, speciella etc. Men faktum är, att de som ingenting är utvalde Gud. Det innebär att i Guds ögon är jag "lite speciell".... om jag utsätter andra för att vara det utanför Guds ögon. Kan Han då använda oss iallafall? Ja, självklart, men vi behöver nog hoppa ner från våra höga hästar och se varje människas unika värde. Livets Ord är bra på det; jag blev såååå glad när en av mötesvärdarna som hälsade på mig, hade Downs syndrom. Det visar att han också har en plats i församlingen och en uppgift som Gud har kagt ner i hans liv. Min vän Lars-Olof, som också har DS, lyser alltid upp tillvaron när jag möter honom. Han har också fått en underbar plats i sin församling i Kastalakyrkan. Han var för övrigt en av de som ringde och uttryckte sin sorg då min pappa dog.

ja, lite djupa tankar på ämnet när styrkan blir till svaghet.

/sofia


Kommentarer
Postat av: Tony B

Du har rätt, Sofia! Vi måste göra oss av med de höga hästarna och ibland hålla ett öga på oss själva i stället. Vi är inte kallade till att döma eller kritisera. Vi ska bara älska vår nästa som oss själva. Gud fixar resten.

2009-04-01 @ 11:30:51
URL: http://gladatony1.wordpress.com/
Postat av: Luzan

Hej Sofia! Sån fin blogg du har!



Tänker på dig ibland...hoppas det går bra med ryskan, jobbet o att du har det bra trots att du låter lite nedstämd och tanfull över livet..Kämpa på.. Har inte hittat lappen med bloggadressen men nu ville jag kolla upp den innan tiden går förbi. Roligt att läsa lite om din tillvaro.!

Hoppas du har det bra och kanske vi kan ses nån dag. Kämpa på och ja, du är mkt speciell, tycker jag :)



Kraam Louise

2009-04-03 @ 23:23:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0