Nu har nog både ande, själ och kropp landat.

Igår kom jag hem från Ungern. Jag har haft en fantastisk vecka! Nya vänner, bra undervisning, superlovsång och en massa nya lärdomar! Jag är välsignad av allt detta! Vad har jag gjort den här gången då?! Här kommer en liten redogörelse som jag skrev för en stund sen...


"... Han gjorde mig till en vass pil och gömde mig i sitt koger." Jes. 49:2


Under 1 vecka samlar Ungerska pingströrelsen ungdomar och studenter i åldern 18-35 år till gemenskap, aktiviteter, konserter och undervisning. Syftet är inte enbart gemenskap, utan även att stärka och utrusta dem i den tjänst Gud har gett dem för att sedan åka hem och tjäna i sin församling.


I pingströrelsen pågår sedan några år ett vänskapsarbete med Pingströrelsen i Ungern. Jag fick förmånen att åka ner till deras Youth Camp i Kadarkút under en vecka för att studera och lära mig mer om deras sätt arbeta med ungdomar.


Även här i Ungern tar tonårslivet tvärt slut och när de lämnar skolan och ska stå på egna ben tappar de ofta gemenskapen med kyrkan. För att inte tappa en hel generation ledde detta till att tonårslägren fick en förlängning i Youth Camp och att ett nationellt arbete mot den målgruppen tog form. Under året samlas man till lokala och regionala ungdomsmöten, studentmöten i Budapest och weekendläger på vintern. För att stärka ledare har de även ett ledarprogram där de kontinuerligt undervisar och tränar de lokala ledarna. Ett sätt att stärka bibelkunskapen bland ledarna är att de delas in i grupper och får ett bibelställe att studera och sen redovisa för de andra vad de kommit fram till och ledarna får ge respons på detta. Dessa ledare tjänar sen vid de olika samlingarna de har.


Under årets Camp handlar undervisningen om att utveckla sin karaktär. Pastor Földesi Tamas, ledare för det nationella ungdomsarbetet, menar att många har stora talanger, är karismatiska, men saknar karaktär och kan därför inte hantera framgångar. Under de kommande 3 åren är därför temat hämtat från Jes 49:2. I år arbetar man utifrån pilen, som har 3 delar: spets, kropp och fjäder. Spetsen står för talangen, kroppen för energi och karaktären och fjädern styr. Varje predikan handlade om att gå nära Jesus och långt bort från det som inte är bra för oss och hindar oss från att bära god frukt. Seminarierna har handlat om dating i ljuset av Guds Ord, hur man tar beslut, min vilja och Guds vilja samt olika avgudar vi kan ha i livet.


Under veckan har några utländska talare predikat, bl.a. Phil Metzger, Calvary Chapel i Budapest och Jacob Kurien, USA. Även musiker och sångare från andra kyrkor, som trosrörelsen i Ungern, har tjänat på lägret.


1 vecka i Kadarkút, nära den kroatiska gränsen, har varit en livsupplevelse. Förutom högklassig undervisning, fantastisk lovsång och Gudsnärvaro, gemenskap, ungerskalektioner och många skratt bjöds jag på spännande sportupplevelser. Vid ett tillfälle delas de upp i 3 grupper för att bygga flottar och ta sig över en sjö. Problemet var bara att stockarna låg på andra sidan och det var många som fick stärka sina muskler då de sprang runt och hämtade dem. På kvällarna var det Teahaz och jag drack the på Ungerskt vis med citronsaft och socker. Nästa år planeras lägret att vara i Budapest då Students for Christ kommer att ha sin europeiska konferens där. (se: www.sfceurope.org) Jag hoppas att jag kan vara där även då, men tillsammans med fler svenskar.

Ja, en livsförvandlande resa är helt rätt ord. Imorgon börjar jobbet igen och då är det tillbaka till verkligheten som gäller!

Lev i frid!

/Sofia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0