Jag har gått från impulsiv till analytisk...

Varför detta? Ja, det kan man undra. Emellanåt tänker jag att jag har öppnat en språkdörr jag inte kan stänga... JAg har börjat tolka ord människor säger. Eller sammanhang som sägs. Ex. "Du är inte gift och har barn". Det kan vara ett konstaterande, det kan också vara ett sätt att säga" du har ju inget annat för dig, du har ju inget liv, eller så är det ett förtäckt sätt att säga:"nu måste du iaf se till att skaffa dig en karl"  Ett annat sammanhang människor ibland använder är: lilla gumman eller lilla sofia... HUr tolkar man det? På en arbetsplats är det kränkande, anser jag. (Förutom när jag arbetade på Carola och ägarinnan kallade alla, jag menar alla, för lilla hjärtat. Det var bara trevligt att få heta så, för det gjorde även de 90-åriga kunderna) Min mamma får också säga det, möjligtvis om mina vänner ska trösta mig, så kan de få uttrycka sig så.

Fast jag behöver tänka på att inte tolka allt som människor säger, jag kan ju fråga hur de menar istället. Fast jag måste erkänna att i ordens hetta, blir jag så irriterad att jag säkert skulle säga något läskigt, och då blir det bara fel. När ska man säga ifrån och när ska man inte säga ifrån?

Idag har jag haft lingvistikkurs, språkkurs och översättningskurs. Det är bara så himla kul! Synd bara att jag inte hann göra alla uppgifter. JAg fick nämligen den stora äran att vara barnvakt för mina systerbarn fre-sön. Min syster opererades i ryggen i fredags och jag och min mamma fick mysa med de 3 små liven. JAg var på barnkalas i fredags med Frank, jag var världens stoltaste moster.

Igår hade vi skolans kör på¨besök i min kyrka. OCh jag var då världens stoltaste körledare, de är bara såååå duktiga!

Idag fick jag en otrevlig räkning från Telia... jag hade missat att säga upp bredbandet innan bindningstiden var slut. Nu ska jag betala 1299:- i slutet av månaden. Imorgon ska jag be att få månadsbetalning, samt säga upp avtalet och leta en ny bredbandsleverantör! Någon som har ett förslag på hur jag ska göra? Eller få ihop en så trevlig summa? Jag blir sååå trött på mig själv när sånt händer! MEn det är ytterligare en sak att lämna till Herren! Hjälp mig Jesus!

Nu bör jag dra mig mot sängen, jobb imorgon, leta efter bildelar efteråt, hem och städa lite, packa, åka till Tjörn för att passa Carl... Kan inte påsklovet vara lite längre?! TIll helgen kommer min goda vän Ramona, det ska bli väldigt trevligt och mysigt! (Jag måste städa ordentligt innan)

Vi ses i den censurerade rymden snart igen!

In His Love
/Sofia

Kommentarer
Postat av: Anonym

Va du e duktig med din blogg, jag skriver ngn gng gjorde det härom dan, men har ju inget att berätta eller jo men orkar nog inte jag skriver det istället i min dagbok som jag nu skrivit i ty öh... 10 år eller e de 11 jag gick i 9:an o de e 11 år sen ju. Så kan ju inte svika den. Ses på tor! Kram

2009-04-06 @ 22:44:35
Postat av: sammy

Mmm, det blir intressant att lyssna när man blir medveten om nyanserna. Helt klart är "lilla gumman" ett uttryck som används av vissa människor för att trycka ner och förminska andra...



/S

2009-04-06 @ 23:02:55
Postat av: Anonym

Kul att du läser min blogg Sammy! Du är ju själv ett bloggess, så jag känner mig hedrad!

/sofia

2009-04-14 @ 23:02:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0