Hjärtan, skolan och Sovjet

Idag har jag haft en slappardag. Enda stunden jag var ute var för någon timma sedan då jag slängde skräp. Annars har här tvättats, diskats, lagats mat, skypats och inte minst studerats. Jag har gjort klart min inlämning om skillnaderna mellan den Sovjetiska och Ryska skolan och gått över till att studera 10 idiomatiska uttryck om "hjärtat" i det ryska språket. Dessa ska nu försökas få in i ett svenskt sammanhang. Ni förstår säkert att det är ytterligare en inlämning. Men, tyck inte synd om mig. Jag har bara lite svårt att sätta mig ner och skriva ihop allt som jag har läst på tågresorna in till Moskva. Det finns ju så mycket annat att göra... fast när jag väl sätter mig ner och skriver går det som en dans! (förutom när jag översätter Drakon med alla sina krångliga ordvitsar)

Jag laddar för ytterligare en kort vecka. På torsdag är det stor helgdag här. Då firar man segern i andra världskriget. Och det gör man med pompa och ståt! Militärparad på Röda Torget och flaggor som vajar och i kyrkan hedrar man veteraner. Det är annorlunda än i Sverige. Men vi har å andra sidan inte haft krig på rätt många år. Och senast det var nära kanske mer var en förlust. (Unionsupplösningen) För visst firas den ganska mycket i Norge?! Nåja, vi firar ju en hel massa annat, så jag ska inte klaga. Exempelvis är det ju Kanelbullens dag, Fettisdagen, Gustav Adolfsdagen, och säkert en hel del andra dagar, förutom de stora dagarna som 6:e juni osv.

Jag hoppas att jag ska sova lite bättre i natt. Vaknade från och till i natt och funderade över hur mycket klockan var. Allt detta utan anledning eftersom jag ändå bara skulle vara hemma idag!

Dags nu för lite kvällsmat innan väskan packas med lite "lingvistik"litteratur för morgondagens tågresa till den stora staden!

Lev väl och ta hand om varandra!

Love Sofia

Kommentarer
Postat av: Kristina Lundberg

Hej Sofia! Ja, du har fått mycket gjort på din slappardag... Lycka till med din lingvistik i morgon!
...I morgon kl 20 är det MOT ALLA ODDS. Nu ska expeditionen ta sig uppför vulkanen Concepcion. Det lär vara något alldeles exceptionellt strapatsrikt!!! Om du vill, kan du gå in på min tidslinje på Facebook. Där har jag lagt in en trailer inför morgondagens program.
Hälsningar Kristina

2013-05-06 @ 21:50:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0