oj, vilket uppehåll!

Ja, sista veckan verkade internet krascha på riktigt! Hur tacklar man det som Sofia? Ja, kyrkan har fått lite mer besök av mig, även Globus och igår i Jaroslavl letade vi upp café och matställen med wifi.

Några höjdpunkter de här dagarna.

Häromdagen pratade jag med min "huvudkontakt" Ramil om min tid här. Jag måste säga att när jag gick därifrån kändes det som att jag har mött en av de där människorna som har ett stort speciellt hjärta för människor. Ramil och hans fru är underbara människor och jag är så tacksam för den stund jag fick sitta ner och prata med honom, det gav mig så mycket!

Städningen på Kids! Att Kids hade mycket material har jag fattat, men att det fanns ett helt kostymförråd, det hade jag inte sett. Så snacka om rikedom! Och kreativitet!

Igår fick jag med mig en annan rikedom, min vän Karina, till Jaroslavl. Jag ville så gärna åka utanför Moskva vid ett tillfälle. Och Jaroslavl kände jag till efter att ha gjort en översättning i Ryskan. dessutom finns det mycket vackert att se där. Så, igår morse, kl. 7.38 gick tåget från Jaroslavskaja i Moskva. (Det innebar att jag åkte hemifrån 6.11) Vi åkte med ett sånt där supernytt tåg, vilket var finare än X2000. På varje säte fanns ett litet resekit med en sån där sömnmask för ögonen, öronproppar, våtserviett och och skokräm. resan tog 3.5 timme. Det var verkligen en helt annan atmosfär i den stan. Det var lite av en småstadskänsla faktiskt. Vi tog trådbussen till Kreml och tillbringade flera timmar med att klättra upp i klocktornet, strosa runt i trädgården och betrakta gamla kyrkoskatter i museet. Det är svårt att berätta om allt det vackra i museet, och jag har nästan inga kort, eftersom det var förbjudet att ta kort och det fanns vakter i varje rum.
Vi gick sedan vidare runt i stan och var inne i flera kyrkor. I en av kyrkorna hade de en vacker guld kista. Jag tyckte den var oerhört vacker, men innehållet kändes riktigt makabert... Under det vackra sidentyget låg 3 skelett. Det var kvarlevorna av ett helgon och hans 2 söner. Tack och lov var det glas över, men det kändes ganska läskigt.
Jag kan verkligen säga att staden är värt ett besök, det var vackert, mindre stressigt och ganska tyst.

I veckan har jag börjat packa så smått, på söndag är det dags att ta sig hemåt till Sverige igen. Känns helt overkligt!

Jag tror inte att jag på något sätt kommer att kunna ge er en hel bild av vad jag varit med om dessa månader, jag har förändrats, tror att saker och ting faktiskt är möjligt. Jag är oerhört tacksam över att jag fick den här möjligheten att göra en 3 månaders volontärresa. Jag hoppas det blir fler och jag har nog större passion än innan att lära mig mer om detta land och lära mig mer om detta språk.

Om jag inte hinner uppdatera innan söndag, så kommer det nog en hel del, både bilder och annat under nästa vecka.

Ha det gott!

Sofia

Kommentarer
Postat av: Kristina Lundberg

Hej Sofia! Ja, vilka upplevelser!... Idag har jag varit organist i Landskyrkan, Skellefteå. Vi sjöng idel sommarpsalmer denna Midsommardag.
Hälsningar Kristina

Svar: Åh, vad roligt att du spelar! Och ja, det har varit fantastiska upplevelser. Nu sitter jag hos min bror, ska snart bli hämtad av min syster och sen ska jag campera hos min mor ett par veckor innan jag på riktigt har kommit hem... Kram Sofia
Fia

2013-06-22 @ 21:29:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0