Surreal, but nice!

Det här är helt surrealistiskt!

Jag sitter just nu på en tv-redaktion i Moskva. Jag är här som svensk för att prata om svensk-danska relationer. De ska lansera serien "Bron" här och hoppas få någon att köpa den. Jag ska prata om våra kulturer och historier om danskar… Ja, vad det blir får vi se. Jag förvarnade dem om min klädsel; den är inte Moskvalik på något sätt. Och jag hann inte hem och byta heller. Så idag får de mig som ÄKTA svensk, vilket innebär jeans, topp, scarf och gummiskor. Inte högklackat och kortkort… Det var min lärare på Högskolan Dalarna som skickade ut en fråga till oss som hon visste var i Moskva och undrade om vi kunde hjälpa hennes vän med detta. Efter att ha pratat med en kontakt i kyrkan, svarade jag att jag gärna hjälpte till. Jag kan inte säga att jag har följt denna serie slaviskt! Men jag har koll på vad det är. Dock har jag sett fler parodier på den och det har väl gjort det hela lite roligare. Jag måste säga att jag blev väl mottagen, jag fick kaffe (starkt och gott) och fick även sitta vid en av arbetarnas skrivbord för att skriva. (jag ser ut som om jag har en hel del att göra, smart som jag är)

Några andra roliga händelser idag; jag tog mig in till kyrkan i tid idag, innan det där uppehållet de har på tågen under vardagar. Jag måste ha valt fel tid. Det var fullpackat med folk, däribland ett 20-tal militärer som alla knödde i den 1:a vagnen. Jag fick riktigt tränga mig ut på perrongen när jag skulle gå av. Helt läskigt kul! Ett filmklipp jag såg från Japan, där de har professionella pålastare fick mig att fundera på om de skulle ha professionella avkastare på tågen här. Uttrycket "packade som sardiner" fick en ny innebörd.

Många timmar senare…

Nu har jag varit på Tv-bolaget. Det tog ca 20 minuter, så var allt klart. Jag fick verkligen fundera över skillnader mellan svenskar och danskar. Jag insåg att det fanns fler likheter än olikheter. Och att vi är väldigt vänliga mot varandra och tycker om varandra. Jag pratade lite om språket, om att rökning är ok på restauranger i Danmark, men inte i Sverige. Att jag uppfattade svenskar som mer hälsomedvetna än danskar och att jag tror att Svenska deckare har fått så stor uppmärksamhet utomlands pga av att de inte har en självklar upplösning. Det blir intressant hur detta blir i slutändan, antagligen blir det en något kort introduktion till pilotavsnittet av "Bron". Det är en kabeltvkanal som sänder mest amerikanska och europeiska tv-serier. Jag skulle iaf få slutresultatet när det var klart.

Ikväll hade vi musikanter på tåget igen. De var riktigt bra och jag hade hoppats kunna länka en filmsnutt av grabbarnas sång, men jag lyckades inte få koppling till telefonen här hemma i trapphuset. Imorgon kanske jag har lyckats bättre och ni kan få lite rysk tågkänsla a la Moskva.

Nu behöver den här bruden sova, hon är trött!

Ha det gott och ta hand om varandra!

/Sofia

Kommentarer
Postat av: Kristina Lundberg

Hej Sofia! Vilka spännande saker du får vara med om! Lyssnade just till tågmusikanterna... Dyker de ofta upp på tågen? Hur kändes det att få representera Sverige - Danmark på tv-redaktionen? Vill verkligen ge dig en eloge, som ställer upp... Härligt!!! I kväll ska jag titta på "MOT ALLA ODDS" i TV. Från början 10, blev 9 pga sjukdom, funktionshindrade personer tar sig på olika sätt, mest till fots, 50 mil från kust till kust i Nicaragua. Min go´a brorsdotter Nina är en av deltagarna, 21 år, yngst i hela expeditionen. Hon blev uttagen bland 800 sökande. Du ska tro, att jag är en stolt faster... I kväll bär det visst av upp mot bergskedjan Kordiljärerna. "MOT ALLA ODDS" är en serie på 8 program à 1 timme.
Hälsningar Kristina

Svar: Hej Kristina!Nästan varje tågresa är det någon form av musik. Den ena bättre än den andra...

Det kändes lite märkligt att sitta och prata om Danmark och Sverige, jag är ju så internationell av mig och tycker att det finns mer likheter än olikheter. Men jag berättade om språket, men att vi också har många gemensamma rötter.

Spännande med din brorsdotter! Du ska verkligen vara stolt över henne! Vilken bedrift!

Ha det gott!

Kram Sofia
Fia

2013-04-23 @ 14:42:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0