Sommarvärme med 50 cm snö i vår lilla by...

Tankar en onsdag kväll i Moskva

Tiden går fort. Idag insåg jag att har varit här i 3 veckor. Om ni inte visste det, så är det rekord för mig. Jag har inte varit utomlands såååå länge innan, det har stannat vid 2 veckor. Så sedan torsdag slår jag rekord varje dag!

Jag vilade i helgen, var dock på gudstjänsten 13.30 i söndags. Den var så bra, lovsången helt suverän och predikan med. Där och då kände jag mig så privilegierad över att få vara här. Lilla jag, från en liten stad på den svenska västkusten, får vara i den helt enormt stora staden Moskva. Jag får vara med och tjäna andra människor, älska dem och ge dem en hjälp på vägen. I söndags kom en av eleverna från skolan fram och kramade om mig. Jag är "Miss Sofia" för dem och även om han inte kan så mycket engelska, så gör han allt för att få min uppmärksamhet. Jag fick en liten bakgrundshistoria till hans liv och jag ger gärna min uppmärksamhet till honom! (vilket jag iofs hade gjort ändå!)

Måndagen och Tisdagen gick i fritidens tecken. Måndagen startade på Svenska Ambassaden. Jag hade läst på deras hemsida att man kanske skulle registrera sig om man var här en längre tid. de klargjorde dock inte vad "längre tid" innebar, så när min kompis ändå skulle dit, hängde jag på. Jag fick mig en riktig dos av Sverige! När jag kom in fick jag känslan av att komma in på försäkringskassan, skattemyndigheten eller möjligen de gamla postkontoren. Inglasat, men öppet! Och det var lätt att se vilka som var svenskar och inte svenskar på denna plats. Efter mitt besök där var jag på ett köpcenter med mycket juveler, dyra kläder, många restauranger, men inget för mig. Jag tog istället tåget hem, bytte skor, åkte tillbaka nästan alla hållplatser och besökte ett annat köpcenter "Det gyllene Babylon" Det var STORT! Jag hittade H&M där. Lindex ska finnas, men jag hittade inte det. Jag var in på Stockmann och hittade Lofbergs lila, riktig 1 liters yoghurt och leverpastej. Tänk att sånt kan glädja mig så! Sedan gick färden tillbaka hem, men enbart för att lämna mina varor, för Lena och jag tog Marsjrutkan till Globus för att handla lite mer normala saker. När jag sen kom hem somnade jag gott.

Igår hade jag tänkt bara hålla mig i Valentinovka, men när jag skulle fixa kaffet insåg jag att både elen och vattnet hade tagit ledigt och efter en timme hade de inte börjat jobba igen. Då är man tacksam för våtservetter och Globus. Jag tillbringade ett par timmar på Globus café och Skypeade med två av mina systrar. Väl hemma igen fungerade både elen och vattnet igen, så jag fick gjort mina köttbullar, tagit min dusch, gjort mitt kaffe och laddat min dator. Jag tittade även in omgivningen här lite mer, jag hittade hela 2 butiker och en grönsakskiosk.

Min granne kom in och fick hjälp med engelskaläxan. Jag förvånades över engelskapedagogiken; de får läxa att lära sig ord, men de får inte veta hur de uttalas i skolan. Stackars kille! När han gick härifrån hade han lärt sig att uttala både school. university och age. Inte lätt för en ryss, men han lyckades. Det är sån skillnad på kyrkans "teachingclub" och den vanliga skolan. De kör en lite annan pedagogik som är inspirerad av amerikansk och svensk skola, men även rysk.

Imorgon blir det skola igen. Värmen är här på allvar, trots snön som ligger på marken. Jag går helst utan jacka, till de flestas förvåning, men det är enormt varmt för en västkustbo! Undrar hur sommaren kommer bli… ;)

Ha det gott!

Kram Sofia

Kommentarer
Postat av: Sara

Hittade du två HELA butiker? Kunde inte låta bli att skratta...vaddå brukar butikerna inte vara hela? haha

Svar: Nja, det brukar va lite skavanker här å där på sina håll.... Och vid närmare eftertanke så var det nog bara en HEL butik.... ;) Hahahahaha!
Fia

2013-04-18 @ 19:46:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0