Så var jag tillbaka igen…

Så var jag tillbaka igen…

Här i landet är det tillåtet med "homeschooling". Men det är inte lika lätt att få tillstånd för att bedriva friskola och utfärda "diplom". Därför har man något som kallas för "teachingclubs" där föräldrar som har "homeschooling" kan placera sina barn. Det innebär att eleverna får göra olika nationella test 3 gånger om året för att se till att de ligger i nivå med övriga i sin åldersgrupp. Här finns en "teachingclub" som kyrkan bedriver och där var jag idag. Och nu kommer jag vara med 3 dagar i veckan för att konversera på engelska. Så, nu är jag tillbaka i den världen igen! Märkligt vad lik skolvärlden är och det verkar som att skolfolk har något som gör dem lika. Det kändes nästan som att jag var på Brandströmska igen. Dock var lokalerna något annorlunda och trängre. Alla utrymmen, som klubben har, är utnyttjade till max. Men varje klassrum var så hemtrevligt och inbjudande till studier. Så jag ser verkligen fram emot att få komma dit nästa vecka och ha engelska med dem. Och jag tror att min kreativa sida faktiskt kommer få blomma även här!

I en av mina högskolekurser ska jag skriva en inlämning om det sovjetiska vs det ryska skolsystemet. Jag är nu övertygad om att jag valde rätt topic, för jag har levande uppslagsverk att få information av!

Idag fick jag känna på rusningstiden i stan. Tunnelbanan var maxad och det gäller att hänga med i köerna och farten. Jag börjar beundra dessa människor som varje dag tar tåget/metron/bussen till och från jobbet. Vare sig de sitter eller står så verkar de kunna göra mer än att bara stirra framför sig. I-pads, I-phones, läsplattor, tidningar, böcker kommer fram och tar deras uppmärksamhet. Så för att passa in i gänget har jag min egen bok med mig vart jag än går. Tack, Tommy Barnett för fantastisk undervisning! På tåget hem så stod jag hela vägen, i ungefär 40 minuter, och knödde ihop med en massa andra människor. Jag har dock lagt på minnet att inte vara en äkta Moskvabo och gå i höga klackar, mina fötter värker och gör ont efter de där resorna på tå.

Nu ska jag vädra igenom, plocka ihop mina saker och sova! I morgon är det dags för helgens första söndagsskola! Och jag tänkte utnyttja lite fri wifi i kyrkan innan dess… (det börjar bli lite pinsamt med min dagliga tur vid tvättmaskinerna här i huset)

Här regnar det så där härligt och gott, imorgon hoppas jag på mindre snöhögar. Apropå det, jag har insett att en del bilar har snöat/frusit fast under snöstormen som var här för några veckor sedan, för nästan varje morgon på väg till kyrkan har jag sett arbetare hacka bort is runt bilar…

Ha en god fredagskväll!

In His Love

Sofia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0