Jag tror minsann att Pippi har flyttat in!

Valborg och annat

Här har en lång ledighet satt igång idag. 1-5 maj är helgdag här i Ryssland. Inte för att fira 1.a maj som i Sverige, utan för att fira våren och annat. Idag var det smycket folk på tåget hem. Flera skulle åka till sina datjor och förväntan låg hög i luften. Vi insåg igår att grannarna i "Villa Villekulla" har flyttat in. Det lyser i fönstren. Antagligen är det en datja. Min granne talade om för mig att det var första gången på 2 år som hon hade sett någon där. Kanske är det Pippi som flyttat in!

Pippi är det stora temat på engelskan i skolan nu. Vi tränar för fullt på replikerna och sångerna. Jag är verkligen stolt över killarna på högstadiet som bjuder så på sig själva och spelar häst och "mobbare" för att hjälpa de mindre barnen i sitt spel. De är så duktiga! Jag hoppas att någon kommer att filma dem på avslutningen.
Jag fick även rycka in idag och ta en lektion i 10:an. Det var 2 elever och vi hade ett intressant samtal på engelska. Jag kommer att sakna dem sååå när skolan slutar. Idag blev jag välkomnad vid dörren med en kram. Och igår hade de undrat över vart jag var.

Ikväll fick jag för mig att åka till Globus för att fylla på telefonkortet. Dock blev jag så inne i att kika i affären så att jag glömde bort tiden. 21:20 insåg jag att sista bussen hem hade gått och att jag helt enkelt fick promenera till tåget. När jag kom till stationen var det över 30 minuters väntan på nästa tåg, så jag gick hela vägen hem istället. Jag var väldigt stolt över min bedrift och fick lite nytt självförtroende på lokalsinnesidan.

Jag och min kompis ska försöka komma till Ikea en dag under lovet. Jag har hört så mycket om det och skulle verkligen vilja se det i verkligheten. NU finns det visserligen några sådana center runt Moskva, men ändå…. Jag har aldrig sett ett Ikea utanför Sverige.

Jag hoppas att nätet ska funka även i lägenheten framöver. Vår husvärd verkar ha satt in en router för etage 3 med, dock verkar den inte koppla med en Ip-adress än, så vi får väl se när jag kan sitta i mitt rum och surfa. Ikväll när jag skypade med min syster gick nätet upp och ner hela tiden, även om jag stod i trapphuset. Men ett framsteg är det i allafall att det möjligen kommer att funka!

Klockan är mycket, en ny dag har börjat och jag ska sova!

Må gott och glad 1:a maj!

Kommentarer
Postat av: Kristina Lundberg

Hej Sofia! Det är så roligt och intressant att läsa dina bloggar... Vad är en datja? Spännande med Pippi på skolan! Ja, här firar vi Valborg. Har ätit god mat, bl a röding och grekisk sallad. Ingen brasa för vår del, ville skona hunden från smällare.
Hälsningar Kristina

Svar: Hej!Vad kul att du gillar att läsa min blogg! En datja är en sommarstuga. OCh liksom i Sverige kan de vara hur enkla som helst eller hur flotta som helst. I vårt område är de av varierande grad. JAg ska lägga ut en bild på "Villavillekulla" här tror jag!

Ha en go 1:a maj!
Fia

2013-04-30 @ 23:17:59
Postat av: Anne-Charlotte Fröjd

Hej Miss Sofia!
Kul och lärorikt att läsa din blogg, vad mycket du får vara med om, låter spännande. Igår var jag ,Mahlet och barnen i värdens park för att leta efter
vårtecken ,det börjar att sticka upp lite försiktigt i rabatterna nu , förhoppningsfullt. Vi har lite smått börjat att förbereda barnen på ett avslut, det känns vemodigt efter så många år. Nu är jag ledig i fem dagar o ska njuta. Många kramar Anne-Charlotte


Svar: Åh, vad kul att höra ifrån dig! Hoppas du får njuta nu i ledigheten! Men ändå, så vemodigt med avslut. Vet hur det är! Hälsa alla där i Backa!
Kramar Sofia
Fia

2013-05-01 @ 10:36:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0