Dop, barnpassning och Melodikaspel



Det blev en heldag i kyrkan, trots allt. Jag hade kunnat gå hem redan vid 16, men efter att ha lärt känna en ny person så stannade jag kvar och fikande och senare gick jag till Ungdomsmötet.

Något som är väldigt bra med Kids här är att de har "masterclass" för ledarna. Idag var jag med på master klass för de som tjänar i gruppen för barn mellan 2-3 år. En av ledarna gick igenom barnets olika faser, behov av struktur, kärlek, uppmärksamhet och 3-årstrots. (här kallar de det för treårskris) Det var mycket intressant och jag gillar hennes slutkläm väldigt mycket; Jesus sa: Låt barnen komma till mig och hindra dem inte. Och så visade hon bilder på olika barn med olika humör. Alla barnen, oavsett humör eller känslor, är välkomna till Jesus.

Idag fick jag vara på den minsta söndagsskolan igen, det rummet kallas för "skogen" och tar emot barn i åldern 2-3 år. Här är mest lek och sång. Och så finns det en tv med väldigt enkla små avsnitt med musik och händelser som man kan ha på emellanåt. I mitten av tiden blir det en liten fikastund med en enkel "tackförmaten" sång. Här träffade jag idag Nadja, som tjänade ihop med mig. Jag pratade bara på ryska med henne under hela barnpassningen. Jag trodde inte hon kunde engelska. Efteråt frågade hon om vi skulle ta en fika ihop och när jag inte riktigt hängde med, frågade hon på perfekt engelska. Det visade sig att hon hade arbetat som översättare… Hon jobbade idag som journalist och vi hade ett jätteintressant samtal om samhället. En mycket rolig och intressant ny bekantskap!

Min grannne, engelskapojken, frågade mig idag om vi skulle ha sällskap hem efter kyrkan. Och den här gången skulle jag faktiskt hem samtidigt som honom. Och när jag var på ungdomsmötet och det blev dop blev jag glatt överraskad; där stod min lille grannpojk tillsammans med en del från skolan och skulle döpas. Jag kände mig väldigt privilegierad över att få vara med på denna stora dag! Ungdomsmötena här är något utöver det vanliga. Grymmebra musik, bra upplägg och väldigt avslappnat. Och ivkäll var det säkert ett 15-tal som ville ta emot Jesus för första gången.

Min grannpojk var till stor hjälp när jag skulle hem, jag hade inte läst ordentligt om hur tågen gick och det visade sig att det tåget jag trodde skulle gå, inte gick på söndagar… Men Ilja visste råd och så åkte vi 2 olika tåg istället och kom hem utan att behöva vänta alltför länge. På tåget kom en tågmusikant, vilket det alltid brukar göra på kvällarna. Han spelade melodika! Och hade sin mp3 kopplad till en förstärkare som hängde runt halsen. Där fanns bakgrundsmusiken; Bachs Air! Väldigt elektroniskt spel, men han tjänade nog några rubel på det hela iallafall!

Imorgon tänker jag ta mig till min pluggplats; kyrkan. Jag måste skriva klart en inlämning och skicka den till Dalarna. Den är i stort sett klar, men ändå bör jag nog sätta mig på en plats där jag inte frestas att shoppa loss eller bara soffa. Så kyrkans café blir bra! Där kan jag fika, prata med lite folk, fråga om hjälp och bara vara ifred!

Sommaren har tagit ett litet uppehåll, dock börjar knopparna slå ut och städarna har hittat till Valentinovka.

Krama varandra från mig!

Sofia

Kommentarer
Postat av: Kristina Lundberg

Hej Sofia! Så roligt att få dela dina upplevelser... Här i Skellefteå är våren på gång. Stan lever i en segeryra av sällan skådat slag: VI HAR BLIVIT SVENSKA MÄSTARE I ISHOCKEY!!! Hälsningar Kristina Lundberg

Svar: Hej Kristina!
Vad roligt att du läser!!! Och vad roligt att Skellefteå vann SM!!!! Minns när Frölunda vann efter en Maratonmatch mot Färjestad för sådär 10 år sedan. När jag åkte till jobbet dagen efter gick de sista firarna hem!

HA det gott!
/Sofia
Fia

2013-04-21 @ 19:40:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0