Olika stora oroshärdar i ett globalt perspektiv

I Egypten, Tunisien, Sudan och andra länder längs medelhavet pågår just nu revolutioner. Det riktigt kokar av ilska hos folkmassan. Bara Mubarak försvinner så blir allt bra... Lite enkelt att lösa en konflikt på det sättet. Han är säkert en stor del av problemet, men nog finns det lite mer som behöver lösas, för att inte tala om när en ny ledare kommer till makten och folket inte tycker reformerna går fort nog. Blir det en ny revolution då? I Sverige har vi haft fred i mer än 200 år. Vi har sluppit en massa elände och osäkerhet. I de länder som nu har revolutioner har säkerheten och makteländet gjort människor osäkra, otrygga och det är viktigt att den som blir ledare i dessa länder förmår att skapa demokrati. OCh en förståelse för vad det är. Den uppgiften är inte den enklaste. På min föreläsning förra veckan sa förälsare Håkan Kellgren så här: En konflikt i sig är neutral. Det är hur man förhållert sig till den som är avgörande" Det kanske tål att funderas på. Men jag tyckte det var en intressant synvinkel. Av hela mitt hjärta önskar jag att dessa länder ska få demokrati, det tar nog en del år, men till slut kanske de kommer fram...

En annan oroshärd i mitt liv är min lilla systerdotter. Hon har leukemi och fick åka till sjukhuset idag eftersom hon har 39 graders feber. För min del är detta en mycket större oroshärd än Egypten. JAg önskar fred och rättvisa där, men Lilly önskar jag livet och ett liv utan leukemi! När hon får en febertopp måste hon få antibiotika intravenöst tills de ser att det vänder. Då kan hon få åka hem och få antibiotika intravenöst utav hemsjukvården. MEn jag hade önskat att hon sluppit detta överhuvudtaget! JAg hatar cancer!!!

Så är det!

Sofia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0