En dag i tystnad!

Efter att ha lämnat Marlene på Nisseplatsen tog jag mig till Univeristetsbiblioteket och lånade Ungersk grammatik 1. Ibland undrar jag om jag är normal, vem lånar en sån bok på sin semester?! Sagt och gjort, så tog jag mig snabbt hem igen, skissade lite på Ungernekonomin, men kom inte så långt eftersom bokföraren Yngve inte har tillgång till mail för tillfället... Så då tog jag och småkikade i min nylånade grammatikbok. Hejsan, svejsan vad många kasus! Nu förstår jag varför jag hade vissa svårigheter med att översätta pastorns ord i bibeln vi fick. De har ju hur många kasus som helst! OCh n är man läser om dem så är de ju helt logiska, men ack så annorlunda! Jag som tyckte att ryskans alla kasus var tuffa... Men jag misströstar inte, Morgan Nilsson har sagt att ryska är svårare eftersom man har verbaspekter och olika böjningar inom det istället. Vad är då målet med detta nya intresse? Ja.... låt oss säga så här; om jag förstår ett språks uppbyggnad kan jag komma långt med en ordbok och lite frimodighet. Visste ni t.ex. att i ungerska ligger betoningen alltid på första stavelsen! Mycket lättare än i svenska! Där har vi satt ut den lite hipp som happ! OCh ordföljden är inte heller som i svenskan; nä, här sitter bestämmningen på ordet! Ja, någon Fil Kand i Ungerska lär det nog inte bli, men kanske några poäng i framtiden.... just for fun!

Idag har dagen för övrigt varit ganska tråkig, jag har inte kunnat prata med någon speciellt länge, min röst håller inte. JAg har aldrig tappat rösten så här innan. Jag har varit hes, men inte så att rösten försvunnit! Ikväll har jag läst om alla svininfluensasympton, men jag passar inte riktigt in där; ingen feber och ingen trötthet. Bara hosta och tät i bihålor.
Blir jag inte bättre kanske jag bör uppsöka en doktor! Kan Jang har snart gjort sitt!

Kvällen avslutades iallafall med "Sweet home Alabama" En vansinnigt vacker och romantisk film. Och en totalt orealistisk story... Iallafall är den värd att se!

För en vecka sedan var jag i Budapest! Det är verkligen en sagornas stad! Perfekt för prinsessdrömmarna! Lägger ut några bilder så att ni får njuta!



Budapest sett från den äldre delen av staden... Budasidan, tror jag att det är.



En Bella Notte färd?!



Hur i hela världen fick de till detta?! Jag vill bara påpeka att detta bara är en liten del av något stort!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0